تفاوت ژیمناستیک و یوگا
19 دی

ورزش یوگا و ژیمناستیک دو تا از ورزش‌هایی هستند که به دلیل فواید زیادی که دارند مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته‌اند؛ اما برخی از افراد نمی‌دانند که بین ورزش ژیمناستیک و یوگا کدام را برای حفظ سلامتی و تندرستی خود انتخاب کنند. شما برای این که بتوانید یک انتخاب درست در میان این دو ورزش داشته باشید بهتر است با تفاوت ژیمناستیک و یوگا آشنا شوید و بدانید که این ورزش‌ها بیشتر روی چه چیزهایی تمرکز می‌کنند. باشگاه آنیل ژیمناستیک به عنوان یکی از باشگاه‌های فعال در زمینه آموزش ورزشی قادر است به تفاوت‌های میان این دو ورزش اشاره کند.

منظور از ورزش یوگا چیست؟

یوگا یکی از ورزش‌های است که در آن شما کارهایی مانند تمرینات بدنی، کنترل تنفس، آرامش، کنترل رژیم غذایی، تفکر مثبت و مدیتیشن انجام می‌دهید. کلمه یوگا به معنی اتحاد یا پیوستن است و در این ورزش شما باید بین بدن، محیط و ذهن خود هماهنگی ایجاد کنید. در این ورزش شما حرکات بدنی کمتری را نسبت به ورزش‌های دیگر انجام می‌دهید و بیشتر روی تکنیک‌های تنفس تمرکز می‌کنید.

یوگا ورزشی باستانی است که از روزگاران قدیم در هند وجود داشته است. قدمت این ورزش به ۵ هزار سال قبل می‌رسد که در آن راهبان هندی از این روش برای افزایش سطح سلامت خود استفاده می‌کردند. در سال‌های 1890 این ورزش به کشورهای غربی منتقل شد.

یوگا برای ارتقا سطح سلامت جسمی و روحی ورزشکاران حرکات ورزشی، مدیتیشن و تکنیک‌های تنفس انجام می‌دهد تا انعطاف‌پذیری، آرامش، قدرت و استقامت بدن شما افزایش ‌دهد. در حال حاضر ورزش یوگا جزو محبوب‌ترین ورزش‌های جهان به شمار می‌آید.

بهترین زمان برای انجام ورزش یوگا صبح است که در آن شما نیاز به تجهیزاتی مانند تشک یوگا یا مت، لباس ضروری یوگا، کیف یا اسلینگ، تسمه یا کمربند و نوارهای مقاومتی یوگا دارید. در حال حاضر ورزش یوگا در ۶ شاخه مختلف هاتا، راجا، کارما، باکتی، جنانا و تانترا ارائه می‌شود که هر کدام از آن‌ها تکنیک‌ها و روش‌های خاصی دارند.

منظور از ورزش ژیمناستیک چیست؟

ورزش ژیمناستیک به عنوان ورزش پایه مناسب کودکان و نوجوانان است و جزو رشته‌های آمادگی جسمانی به شمار می‌آید. شما برای ثبت‌نام در کلاس‌های ورزشی ژیمناستیک نیاز به هماهنگی بدنی، تعادل، انعطاف‌پذیری و غیره دارید. این ورزش خواستگاه یونانی دارد و در حال حاضر در ۳ رشته ژیمناستیک هنری، ژیمناستیک ریتمیک و ترامپولین ارائه می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها ژیمناستیک هنری است.

هر کدام از زنان و مردان در این ورزش حرکت‌ها و تکنیک‌های خاصی برای خود دارند و تفاوت ژیمناستیک زنان و مردان نیاز به کسب اطلاعات بیشتر دارد. زنان در مسابقات ژیمناستیک در زمینه‌های هنری مانند پرش، پارالل نا همسطح، چوب موازنه و غیره با هم رقابت می‌کنند. در حالی که مردان بیشتر در زمینه حرکات زمینی، پرش خرک، دارحلقه، پارالل، بارفیکس، خرک حلقه با هم مسابقه می‌دهند. مردان بیشتر باید قدرت و توان بدنی خود را نمایان کنند و زنان نیز ظرافت و چابکی خود را مشخص کنند.

تفاوت ژیمناستیک و یوگا چیست؟

تفاوت ژیمناستیک و یوگا چیست؟در بالا در مورد تعریف کلی از ورزش ژیمناستیک و یوگا بیان کردیم. به طوری که شما متوجه شدید این ورزش‌ها بیشتر روی چه چیزهایی تمرکز می‌کنند و در حرکات ابتدایی ژیمناستیک باید چه کارهایی را انجام ‌دهید. حال در ادامه قصد داریم برای آشنایی بیشتر شما از این دو ورزش تفاوت‌های آن‌ها را بیان کنیم.

تفاوت ژیمناستیک و یوگا در حرکات ورزشی

یکی از بارزترین تفاوت ژیمناستیک و یوگا در حرکات ورزشی آن‌ها است. در واقع ژیمناستیک یک نوع ورزش نمایشی است که در آن ورزشکاران با هم رقابت می‌کنند. آن‌ها مسابقات متعددی را برگزار می‌کنند تا میزان مهارت و توانایی خود را به رخ بکشند.

در حالی که ورزش یوگا حالت رقابتی ندارد. در آن شما سعی می‌کنید روح و جسم خود را آرام کنید و شرایط موجود در زندگی را بپذیرید. معلم یوگا به عنوان یک راهنما در این خصوص عمل خواهد کرد و شما را تشویق می‌کند که حس خوبی در خود ایجاد کنید و بهترین عملکرد را از خود داشته باشید. در حالی که ورزش ژیمناستیک چنین چیزی نیست.

در ورزش یوگا شما باید حرکات آهسته را انجام دهید و در آن حالات مختلف خود را برای مدت طولانی نگه دارید. در حالی که برای انجام حرکات بدنسازی ژیمناستیک شما باید آن‌ها را خیلی سریع و با نظم انجام دهید. به طوری که برای انجام هرکدام از حرکات ژیمناستیک تنها چند دقیقه وقت دارید.

جای انجام ورزش ژیمناستیک و یوگا

یکی از تفاوت ژیمناستیک و یوگا در محل انجام این دو ورزش است. شما می‌توانید ورزش یوگا را در هر جایی انجام دهید و برای انجام حرکات آهسته آن نیاز به باشگاه و سالن ورزشی ندارید. در حالی که شما برای انجام حرکات ورزشی ژیمناستیک باید به باشگاه با وسایل و تجهیزات مجهز بروید و آن‌ها را تحت نظر مربی آموزشی خود انجام دهید. خوب است بدانید که انجام برخی از حرکات ژیمناستیک در خانه یا جاهای دیگر بسیار خطرناک است و به شدت از طرف مربیان آموزشی منع می‌شود.

تجهیزات مورد نیاز در ورزش ژیمناستیک و یوگا

یکی از تفاوت ژیمناستیک و یوگا در تجهیزاتی است که در این دو ورزش مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ورزش یوگا شما نیاز به تجهیزات خاصی ندارید. داشتن تنها یک تشک یوگا می‌تواند در این مورد به شما کمک کند. به طوری که در برخی مواقع می‌توانید حتی بدون تشک نیز یوگا انجام دهید.

اما برای انجام انواع حرکات در ژیمناستیک باید تجهیزات مختلفی داشته باشید. شما در این ورزش باید تمام حرکات ورزشی را باید با نظم، تعادل و انعطاف‌پذیری بالایی انجام دهید که برای آن نیاز به وسایل ورزشی دارید. گرم کردن قبل از ژیمناستیک بسیار مهم است. در حالی که شما می‌توانید ورزش یوگا را بدون گرم کردن بدن خود انجام دهید.

تفاوت ژیمناستیک و یوگا در میزان آسیب‌پذیری

یکی از تفاوت ژیمناستیک و یوگا، میزان آسیب‌پذیری آن‌ها است که شما قبل از ثبت‌نام در این کلاس‌ها باید آن‌ها را در نظر بگیرید. قبل از هر چیزی لازم است بدانید که میزان آسیب‌پذیری شما به رعایت نکات ایمنی حین ورزش کردن بستگی دارد. لذا اگر شما در ساده‌ترین حرکات ورزشی نکات ایمنی را رعایت نکنید، ممکن است آسیب‌های جدی ببینید.

بر همین اساس ورزش ژیمناستیک و یوگا هر دو پتانسیل‌های آسیب‌پذیری دارند و ممکن است میزان خطرات آن‌ها برای ورزشکاران مختلف متفاوت باشند. همان طور که می‌دانید یوگا یک ورزش ملایم است و در آن شما احتمال آسیب‌پذیری کمتری خواهید داشت. در مقابل آن ورزش ژیمناستیک نیاز به تحرک و حرکات سریع و سختی دارد که میزان آسیب‌پذیری به نقاط مختلف بدن مانند مفاصل، رباط‌ها و ماهیچه‌ها زیاد است.

شما می‌توانید جهت ثبت نام و شرکت در باشگاه ژیمناستیک کودکان در مشهد  در باشگاه امیر علیشاهی با شماره 09013441332 تماس بگیرید. 

تفاوت ژیمناستیک و یوگا | کدامیک بهتر است؟

ورزش یوگا و ژیمناستیک دو تا از ورزش‌های محبوب کودکان و نوجوانان هستند که در آن شما می‌توانید با توجه به علایق خود در آن‌ها ثبت‌نام کنید. ورزش یوگا ورزشی است که بیشتر قصد دارد بین روح، جسم و محیط زندگی شما همبستگی ایجاد کند و شما را به آرامش درونی برساند. در حالی که ورزش ژیمناستیک، به عنوان یکی از ورزش‌های پرتحرک به شمار می‌آید که در آن تلاش می‌کنند ورزشکاران قدرت بدنی و جسمی خود را تقویت کنند. با توجه به این که تفاوت ژیمناستیک و یوگا بسیار زیاد است. حال اگر نیاز به توضیحات بیشتری در این مورد دارید می‌توانید با کارشناسان آنیل ژیمناستیک صحبت کنید تا آن‌ها برای انتخاب بهتر و درستتر شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *