نام حرکات ژیمناستیک به فارسی
16 خرداد

حرکات ژیمناستیک ترکیبی از حرکات بدنی، تعادل، انعطاف‌پذیری، توان و هنر است که به‌منظور افزایش انعطاف، تقویت عضلات و بهبود تعادل انجام می‌شود. این حرکات بسیار متنوع و گسترده هستند و معمولاً بر روی تجهیزات مناسب ژیمناستیک انجام می‌شوند. تمامی این حرکات با یکدیگر ترکیب شده، به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده و منظم انجام می‌شوند و منجر به تقویت و ارتقای عملکرد بدن می‌شوند. در این قسمت از آنیل با ما همراه باشید تا شما را با نام حرکات ژیمناستیک به فارسی آشنا کنیم.

انواع حرکات ژیمناستیک به فارسی

ژیمناستیک ورزشی فوق‌العاده با حرکات متنوع و مختلفی است که به قدرت، انعطاف‌پذیری و استقامت بالایی نیاز دارد و انجام هر یک از آن‌ها نیازمند تمرین و تکرار بی‌وقفه است. ژیمناستیک دارای حرکات متنوعی است که در ادامه برخی از آن‌ها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

رهاکردن مچ

این حرکت ترکیبی از تاب‌خوردن به سمت جلو و رهاکردن خود از ارتفاع و سپس در آخر یک چرخش بعد از رهاکردن میله است. رهاکردن مچ، در واقع نوعی حرکت پرش آخر است که از ارتفاع بالا انجام می‌شود. ورزشکاران حرفه‌ای حرکات ترکیبی بسیار سختی را انجام می‌دهند که در آن چندین پشتک و چرخش وجود دارد.

اسکلبکا

در حرکت اسکلبکا که فرد باید با چرخش آرام و آویزان از روی میله به حالت تکیه‌گاه انجام دهد. به بیان دیگر، ژیمناست باید در ابتدا پاهای خود را تا میله بالا آورد و سپس بپرد و خود را بکشد تا به حرکت موردنظر برسد.

بیشتر بخوانید: آموزش حرکات چوب موازنه

چرخش شکم جلو روی پارالل

چرخش شکم جلو روی پارالل، حرکتی است که ورزشکار طی آن در حالی که ران، میله‌ها را لمس می‌کند روی پارالل زنان (میله غیرهمسطح) یا پارالل می‌چرخد. این حرکت را می‌توان به دو صورت انجام داد، چرخش به جلو و پشت. اگر در زمان انجام حرکت چرخش روی پارالل، ران‌ها با میله‌ها تماس نداشته باشد می‌توان این حرکت را به‌عنوان چرخش آزاد شناخت.

پشتک چرخان

پشتک چرخان حرکتی است که به نام یک ژیمناست ژاپنی نامیده شده است. این حرکت را  اسکلبکا یا سالتو چرخان نیز می‌گویند.  در این حرکت ورزشکار حین جهش یک نیم‌چرخ انجام می‌دهد و به‌صورت وارونه پشتک می‌زند. در بسیاری از کشورها، یک حرکت زمینی سالتو دوبل تمام چرخشی یا پرش آخر روی هر وسیله (dismount) این حرکت انجام می‌شود.

یورچنکو

حرکت یورچنکو به اسم ورزشکاری است که برای اولین‌بار آن را انجام داده است. یکی از ویژگی‌های خاص این حرکت این است که ترکیبی از چندین حرکت در یک حرکت است. حرکت یورچنکو با یک چرخش روی تخته پرش شروع می‌شود و یک نیم‌وارو پشت در هنگام جهش و به دنبال آن پشتک وارون در هواست.

نیم‌پشتک (زمینی)

حرکت نیم‌پشتک زمینی مشابه  حرکت نیم‌وارو است؛ اما تنها تفاوت آن‌ها جهت چرخش ژیمناست است. برای انجام یک نیم‌پشتک یا نیم‌وارو باید بالاتنه قدرتمندی داشته باشید. همچنین با بالانس و چرخش روی دست به جلو آشنا باشید.

نیم‌وارو (روی هوا)

حرکت نیم‌وارو همانند نیم‌پشتک روی زمین است، تنها تفاوت آن استفاده از یک تخته پرش و انجام یک پرش است. در این حرکت ورزشکار به‌سوی میز پرش می‌دود و پرشی را از تخته پرش روی میز و به‌صورت چرخشی روی هوا انجام می‌دهد سپس به حالت ایستاده روی زمین قرار می‌گیرد.

بالانس صلیبی

در این حرکت ورزشکار دستان خود را به یکدیگر نزدیک کرده و آن‌ها روی میله قرار می‌دهد. شکم او باید موازی با طول میله باشد و سپس پاها در محلی که دستان قرار دارند به‌صورت بسته بالا بروند.

جهش قیچی

حرکت جهش قیچی، جهشی است که در حین پرواز پاها موقعیت خود را عوض می‌کنند و حرکت پاباز را در این زمان انجام می‌دهند. این حرکت با چرخش تعویضی یا جهش پاباز تعویضی نیز شناخته می‌شود.

چرخ‌و‌فلک زمینی

چرخ‌وفلک زمینی، حرکتی پایه‌ای از پهلو است که در آن پاها و دست‌ها در هر سمت یک‌بار به زمین می‌رسند. در زمان انجام حرکت چرخ‌وفلک، ژیمناست چرخش کاملی را از حالت ایستاده به معکوس انجام می‌دهد و سپس به حالت ایستاده خود باز می‌گردد. این حرکت تا حدودی مشابه چرخ‌وفلک است به‌این‌علت این نام بر آن نهاده شده است.

چرخ‌وفلک هوایی (بدون دست)

این حرکت مشابه چرخ‌وفلک روی زمین است با این تفاوت که در حرکت چرخ‌وفلک هوایی، ژیمناست حرکت چرخ‌وفلک را بدون استفاده از دست‌های خود انجام می‌دهد.

 وارو به جلو (زمینی)

حرکت وارو به جلو زمینی، چرخشی به عقب و روی زمین است که در آن زانوها تا آن جایی که می‌توانند جمع شوند. همچنین می‌توان این حرکت را به شکل پاهای صاف یا قوسی در بدن انجام داد که پشتک زمینی نامیده می‌شود.

 وارو (زمینی)

وارو زمینی، حرکتی چرخشی به عقب و روی زمین است که در آن زانوها تا آن جایی که می‌توانند جمع شوند. این حرکت را در ورزش شنا هم انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: گرم کردن قبل از ژیمناستیک

 نیم‌وارو

حرکت نیم‌وارو، یک چرخش به سمت عقب است که حین آن ژیمناست روی دستان خود قرار می‌گیرد و در همان جهت پاها به‌صورت جفت حرکت می‌کنند. بعد از اتمام حرکت، ژیمناست به حالت ایستاده خود باز می‌گردد.

 بالانس هوایی (بدون دست)

بالانس هوایی حرکتی مربوط به ایروبیک است که در آن ورزشکار بدون تماس دست با زمین بر می‌گردد. این حرکت با نام‌های پل برگردان هوایی روبه‌جلو و حرکت هوایی روبه‌جلو نیز شناخته می‌شود.

 بالانس پل برگردان

در حرکت بالانس پل برگردان، ژیمناست دستان خود را روی میله یا زمین قرار می‌دهد و پاها را به بالای سر حرکت می‌دهد سپس حرکت پازدن را در جهت عکس یا روبه‌عقب انجام می‌دهد.

 بالانس پل روبه‌جلو

در بالانس پل روبه‌جلو، یک حرکت به حالت دست باز روبه‌جلو انجام می‌شود. در این حرکت هر دو پا یکی پس از دیگری پایین می‌آیند.

 پرش مستقیم

حرکت پرش مستقیم باحالت ایستاده شروع می‌شود که در آن یک پا جلوی دیگری قرار می‌گیرد، سپس زانوها کمی خم می‌شوند و فشار از انگشتان پا وارد می‌شود تا یک پرش مستقیم در هوا صورت گیرد.

 جهش پاباز

در این حرکت ورزشکار با انگشتان روبه‌بالا در موقعیت قرار می‌گیرد، سپس به‌اندازه 2 الی 3 گام می‌دود و به کمک یک پای خود در جهت رو به جلو بر می‌خیزد که پای دیگر رو به جلو و در جهت افقی  دیگری رو به عقب کشیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: آموزش سطح 1 ژیمناستیک

 نیم‌پشتک پیچ

حرکت نیم‌پشتک پیچ از حالت ایستاده شروع می‌شود. در این حرکت دست‌ها در جهت بالا قرار دارد که برای قرارگرفتن در حالت چرخ‌وفلک روی زمین قرار می‌گیرند.

خلاصه

ژیمناستیک حرکات بسیار متنوع و مختلفی دارد که هر یک بر اساس سختی انجامشان، تقسیم و‌ درجه‌بندی شده‌اند. این ورزش شامل تنوعی زیادی از حرکات بدنی، انعطاف‌پذیری و تعادل است که علاوه بر تقویت عضلات، موجب سلامت روان نیز می‌شود. انجام حرکات ژیمناستیک به‌عنوان یک حرکت ورزشی کامل و متنوع، علاوه بر بهبود سلامتی، موجب افزایش انگیزه و انرژی در زندگی روزمره می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *