فرق ژیمناستیک و پارکور
14 دی

در حال حاضر افراد زیادی وجود دارند که به ورزش پارکور و ژیمناستیک علاقه دارند. برخی از آن‌ها نمی‌دانند چه تفاوت‌هایی میان این دو ورزش وجود دارند و برای شرکت در کلاس‌های کدام یک از آن‌ها به تلاش و زحمت زیادی نیاز دارند. عده‌ای از افراد فکر می‌کنند که برای ورود به ورزش پارکور به توانایی‌های فوق‌العاده بالایی نیاز دارند. در حالی که هر کسی می‌تواند با تمرین زیاد می‌تواند در این ورزش موفق شود. شما برای این که فرق ژیمناستیک و پارکور را از هم تشخیص دهید و بدانید که کدام یک برای شما مناسب است آن را در ادامه برای شما باشگاه آنیل ژیمناستیک بیان خواهد کرد.

ورزش پارکور چیست؟

ورزش پارکور

در وهله اول شما برای این که به فرق ژیمناستیک و پارکور پی ببرید بهتر است این دو ورزش را به زبان ساده بشناسید و بدانید که چه تعریفی در مورد آن‌ها وجود دارد. ورزش پارکور یک ورزش حرکتی نسبتا جدیدی است که در فرانسه به عنوان یک رشته آموزش نظامی معرفی شده است؛ اما به دلیل محبوبیت آن افراد زیادی از این ورزش برای انجام حرکات خفن استفاده می‌کنند. در ورزش پارکور تلاش می‌کنند سریعترین روش را برای رسیدن از نقطه اول به نقطه دوم پیدا کنند.

برای این کار ممکن است ورزشکاران حرکاتی مانند دویدن، پرش، بالا رفتن از دیوار، پریدن از روی موانع و غیره را انجام دهند. آن‌ها می‌توانند از روی تمام موانع عبور کنند. در این ورزش شما می‌توانید پشتک بزنید و حرکات عجیب و قریبی را انجام دهید که باعث ‌شوند این ورزش یک ورزش بسیار با حال و خفن به نظر برسد.

ورزش ژیمناستیک چیست؟

ورزش ژیمناستیک

ورزش ژیمناستیک نیز ورزشی است که از پیدایش آن سال‌های زیادی گذشته است و در حال حاضر به عنوان یک ورزش المپیک معرفی می‌شود. در حال حاضر ورزش ژیمناستیک انواع مختلفی دارد که ژیمناستیک هنری، ژیمناستیک ترامپولین و ژیمناستیک ریتمیک از جمله آن‌ها هستند. در ورزش ژیمناستیک تلاش می‌کنند با انجام حرکات آکروباتیک بدن خود را انعطاف‌پذیر کنید. به طوری که در آن قادر باشید حرکات زیادی مانند چرخش و پشتک و وارو را انجام دهید و انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشید.

تفاوت ژیمناستیک و پارکور در حرکات ورزشی

یکی از فرق ژیمناستیک و پارکور در نوع حرکات ورزشی این دو است. در پارکور شما حرکاتی مانند پرش، پریدن، صعود و نزول سریع از موانع و ساختمان‌ها را انجام می‌دهید که به عنوان حرکات اصلی آن شناخته می‌شوند. در این ورزش شما باید با سرعت بیشتری از موانع عبور کنید و کارایی خوبی داشته باشید. برای حفظ سرعت حرکت نیاز به قدرت و انعطاف‌پذیری بالایی دارید.

حرکات ورزشی ژیمناستیک بیشتر به صورت آرام و متمرکز هستند که شما در برخی مواقع لازم است حرکات پیچیده‌ای را نیز انجام دهید. در ژیمناستیک شما با انجام حرکات ورزشی برای تقویت تعادل، انعطاف و قدرت بدنی خود تلاش می‌کنید که این فاکتورها در مسابقات رسمی ارزیابی می‌شوند و داوران به آن‌ها امتیاز می‌دهند.

مکان و جای تمرین ورزش‌های پارکور و ژیمناستیک

یکی دیگر از فرق ژیمناستیک و پارکور جای تمرین این دو ورزش است. شما برای انجام حرکات و بدنسازی ژیمناستیک نیاز به یک باشگاه دارید و در سالن‌های ورزشی آن را انجام می‌دهید. در این سالن‌های ورزشی باید تجهیزاتی مانند ترامپولین، چرخ گردان، میز پیچ و غیره داشته باشند تا تمام ورزشکاران بتوانند حرکات ابتدایی ژیمناستیک و حرفه‌ای آن را انجام دهند.

شما برای انجام حرکات ورزش پارکور نیاز به محیط های باز شهری و طبیعت دارید. این افراد برای عبور از موانع مختلف شهرها مانند دیوارها، پل‌ها، سکوی قطار، ساختمان‌ها و سایر عوامل باید به محیط های آن بروند؛ زیرا هدف از این ورزش‌، تقویت سرعت عبور از این موانع و محیط‌ها است.

تجهیزات و ابزار مورد نیاز ورزش پارکور و ژیمناستیک

تجهیزات مورد استفاده در ورزش پارکور و ژیمناستیک یکی از تفاوت‌های میان این دو ورزش است. شما برای انجام حرکات ورزشی پارکور نیاز به تجهیزات خاصی ندارید و تنها با استفاده از چیزهایی که در محیط اطراف وجود دارند، تمرین می‌کنید. در واقع این ورزش برای عبور از عوامل و موانع موجود در شهرها و محیط اطراف ایجاد شده است.

در حالی که شما برای انجام حرکات ورزشی ژیمناستیک نیاز به تجهیزاتی دارید. همان طور که در بالا اشاره کردیم شما برای انجام حرکات ورزشی نیاز به سالن‌های ورزشی با تجهیزات مختلف دارید. این تجهیزات می‌توانند به ژیمناست‌ها کمک کنند تا حرکات پیچیده و تکنیک‌های دقیق ورزشی را انجام دهند.

نحوه ارزیابی ورزشکاران

یکی دیگر از فرق ژیمناستیک و پارکور نحوه ارزیابی و کسب امتیاز از انجام حرکات ورزشی است. در ورزش پارکور ورزشکاران بدون رقابت با هم تنها سعی می‌کنند با سرعت بالا از موانع عبور کنند. در واقع آن‌ها تلاش می‌کنند فارغ از بحث رقابت تنها به مهارت‌های عبور از موانع مسلط باشند و از تجربیات و توانایی‌های خود لذت ببرند.

در حالی که در ورزش ژیمناستیک ورزشکاران به مهارت‌ها و توانایی‌های خود امتیاز می‌دهند. به همین دلیل مسابقات کشوری و جهانی ورزش ژیمناستیک وجود دارد و داوران حاضر در صحنه به حرکات ورزشکاران امتیاز می‌دهند. ورزشکاران نیز برای کسب امتیاز بیشتر باهم رقابت می‌کنند.

میزان کالری سوزی

یکی از فرق ژیمناستیک یا پارکور میزان چربی سوزی آن‌ها است. مقدار چربی سوزی هر کدام از ورزش‌ها به شدت انجام حرکات ورزشی بستگی دارد. هم‌چنین وزن ورزشکاران در آن مؤثر است. ورزشکاری با وزن بیشتر به هنگام انجام حرکات ورزشی کالری زیادی را از دست خواهد داد. به عنوان مثال یک فرد با وزن ۶۰ کیلوگرم در یک ساعت حدود 236 کالری می‌سوزاند که این رقم برای فردی با وزن ۹۰ کیلوگرم حدود 372 کالری است؛ بنابراین می‌توان دریافت که شما با انجام این حرکات ورزشی خیلی راحت وزن کم خواهید کرد.

حال با این وجود در نظر داشته باشید که اگر شما اضافه وزن داشته باشید در ابتدا باید وزن خود را کاهش داده و به وزن نرمال برسید و بعد از آن حرکات ورزشی پارکور و ژیمناستیک را انجام دهید.

شما می‌توانید جهت ثبت نام و شرکت در باشگاه ژیمناستیک کودکان در مشهد  در باشگاه امیر علیشاهی با شماره 09013441332 تماس بگیرید. 

خلاصه

ورزش پارکور و ژیمناستیک، ورزش‌هایی هستند که از نظر حرکات و تکنیک‌ها شباهت زیادی به هم دارند. افراد مختلفی فکر می‌کنند که اگر به یکی از این ورزش‌ها مسلط باشند می‌توانند ورزش دیگری را نیز انجام دهند. در حالی که این ورزش‌ها کاملا با هم متفاوت هستند و شما برای انجام آن‌ها باید مهارت‌هایی داشته باشید.

بر همین اساس فرق ژیمناستیک و پارکور را بیان کردیم و در آن افزودیم که ورزش پارکور بر سرعت عمل تاکید دارد. در حالی که در ورزش ژیمناستیک شما باید حرکات را به صورت استاندارد و با انعطاف‌پذیری بالایی انجام دهید. حالا اگر هنوز به صورت کامل فرق این دو ورزش را نمی‌توانید از هم تشخیص دهید در این صورت می‌توانید با مربیان ورزشی باشگاه آنیل ژیمناستیک صحبت نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *