دار حلقه ژیمناستیک
30 اردیبهشت

ابزارهای مختلفی در ورزش ژیمناستیک وجود دارند که حرکات مختلفی را با آن‌ها ژیمناست‌ها انجام می‌دهند. هر کدام از این ابزارها کارایی خاصی دارند و شما مطابق با آموزش‌های مربی خود از آن‌ها استفاده کنید. دار حلقه ژیمناستیک، یکی از ابزارهای ورزش ژیمناستیک است که روی حفظ تعادل و انعطاف‌پذیری شما تمرکز می‌کند. اگر علاقه‌مند به استفاده از دار حلقه ورزش ژیمناستیک هستید و می‌خواهید اصول کار با این ابزار ورزشی را یاد بگیرید می‌توانید به آموزش‌های مربیان سایت آنیل ژیمناستیک توجه کنید.

منظور از دار حلقه ژیمناستیک چیست؟منظور از دار حلقه ژیمناستیک چیست؟

در ورزش ژیمناستیک از ابزارهای مختلفی مانند دار حلقه استفاده می‌کنند. این ابزار توسط ژیمناست‌های مرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله یکی از چندین ابزار مورد استفاده ورزش ژیمناستیک است که شما می‌توانید حرکات مختلفی را با آن انجام دهید. دار حلقه ژیمناستیک از دو حلقه چوبی یا پلاستیکی تشکیل شده است که آن را از ارتفاعی با فاصله‌های مشخص از هم آویزان می‌کنند.

ورزشکاران این حلقه‌ها را با دست‌های خود گرفته و با آن حرکات ورزشی انجام می‌دهند. آموزش حلقه ژیمناستیک مانند آموزش حرکت پارالل ژیمناستیک است که در آن شما به جای دو دسته چوب از دو حلقه برای انجام حرکت‌های ورزشی خود استفاده می‌کنید.

حرکات ورزشی با دار حلقه ژیمناستیک

همان طور که در بالا عنوان شد دار حلقه ورزش ژیمناستیک یکی از ابزارهای این ورزش است که ژیمناست‌های مرد از آن استفاده می‌کنند. این حلقه‌ها کاربرد خاصی دارند. به همین دلیل در ورزش‌های المپیک از این ابزار برای مسابقات استفاده می‌کنند.

حرکت پوش آپ

یکی از حرکاتی که شما با استفاده از دار حلقه ژیمناستیک می‌توانید انجام دهید، حرکت پوش آپ است. در این حرکت شما دار حلقه را با دست‌های خود گرفته و به آن فشار زیادی را وارد می‌کنید تا پاهای شما به صورت ۹۰ درجه با بدنتان قرار بگیرند. بعد از آن دست‌های خود را به هم نزدیک کرده و به باسن خود فشار بیاورید.

حرکت طرح حلقه

یکی از رایج‌ترین حرکاتی که شما با دار حلقه می‌توانید انجام دهید، حرکت طرح حلقه است. برای انجام این حرکت مراحل زیر را طی کنید.

  • روی یک سطح کم ارتفاع قرار بگیرید.
  • دار حلقه ژیمناستیک را در جلوی خود قرار دهید. حالا آرام به سمت جلو خم شوید تا بدن شما کاملا صاف شود.
  • حلقه‌های خود را به سمت عقب بکشید و عضله‌های شکم خود را صاف کنید. این حرکات را ۲۰ بار در دو ست با سرعت بالا انجام دهید.

اگر شما بتوانید طرح حلقه را ۲۰ بار به صورت پیوسته و با سرعت بالایی انجام دهید، در واقع بدن شما به قدرت نسبی رسیده است.

حرکت دیپ دار حلقه ژیمناستیک

برای انجام حرکات دیپ دست‌های خود را در حالت خنثی و در کنار پهلوها قرار دهید. حالا حلقه‌ها را تا جایی که زانوهای شما خم شوند، پایین بیاورید. این کار می‌تواند تمرکز شما روی حرکت دیپ را افزایش دهد. دقت کنید هر چه فاصله حلقه از بدن شما زیاد باشد احساس لرزش زیادی را روی شانه‌های خود حس می‌کنید.

حرکت داخل و خارج

در این حرکت شما باید یکی از بازوهای خود را ثابت نگه دارید و به حلقه فشار بیاورید تا به سمت بالا حرکت کند و بازوی دیگر شما به سمت خارج کشیده شود.

حرکت اهرم از جلو

اگر می‌خواهید با دار حلقه حرکت اهرم از جلو را انجام دهید باید به سمت جلو حرکت کنید. در این جا در حالت اولیه قرار بگیرید. حالا پاهای خود را بلند کرده و به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه ثابت بمانید. سپس خود را از دار حلقه آویزان کرده و کمر و پاهای خود را موازی با زمین قرار دهید.

حرکت اهرم از عقب

این حرکت نیاز به انرژی و فشار زیادی دارد؛ بنابراین وقتی سرحال هستید حتما از این حرکت استفاده کنید. برای انجام حرکت اهرم از عقب شما باید پاهای خود را توی سینه جمع کنید و وارونه شوید. حالا وقتی بدن شما با زمین موازی شد پاهای خود را باز کنید.

حرکت شنای دار حلقه

برای انجام این حرکت با دار حلقه ورزش ژیمناستیک باید دار حلقه را به گونه‌ای در دست بگیرید که لبه‌های دار حلقه در زیر بغل شما قرار بگیرند. حالا بازوهای خود را صاف کنید تا با فشار به سمت بالا برگردید.

حرکت آویزان شدن

برای انجام این حرکت باید دار حلقه را در بالای سر خود قرار دهید و وقتی شانه‌ها را در حالت انقباض قرار دادید از دار حلقه آویزان شوید. در صورتی که اگر بازوهای شما صاف باشند شانه‌های خود را کمی از گوش خود دور کنید. بعد از آن لازم است زانوها را در سینه خود جمع کرده و در این حالت قرار بگیرید.

نحوه نصب دار حلقه ژیمناستیک

برای نصب دار حلقه ژیمناستیک باید به نوع آن‌ها و نوع تمرینات خود توجه کنید. برخی از حرکات ورزشی ژیمناستیک در زیر حلقه و برخی از آن‌ها در بالا حلقه انجام می‌شوند. شما می‌توانید این حلقه‌ها را از شاخه‌های درخت یا ارتفاعات دیگری نصب کنید.

میله‌های افقی موجود در پارکینگ‌ها می‌توانند گزینه دیگری برای نصب دار حلقه ژیمناستیک باشند. در واقع جایی که قرار است دار حلقه ژیمناستیک را در آن نصب کنید باید محکم باشد تا بتواند وزن ورزشکار و حرکات ورزشی او را تحمل کند.

انتخاب دار حلقه ژیمناستیک

در انتخاب دار حلقه ورزش ژیمناستیک باید معیارهایی را مورد توجه قرار دهید. استفاده از دار حلقه ژیمناستیک چوبی برای مچ‌های دست خوب هستند. شما می‌توانید آن را خیلی راحت با دست بگیرید؛ اما قیمت آن‌ها بسیار بالا است. نوع پلاستیکی آن قیمت ارزانتری دارد و شما می‌توانید از آن به مدت طولانی در هر آب و هوایی استفاده کنید. خرید دار حلقه ژیمناستیک فلزی نیز دوام بیشتری نسبت به دو نمونه قبلی دارد؛ اما استفاده از آن‌ها برای سلامت مچ مناسب نیست.

ارتفاع نصب دار حلقه ژیمناستیک

برای نصب دار حلقه ژیمناستیک شما باید به ارتفاع آن‌ها از سطح زمین دقت کنید. معمولا ارتفاع نصب آن‌ها به نوع تمرینات شما بستگی دارد. همان طور که عنوان کردیم برخی از تمرینات ژیمناستیک در بالای دار حلقه برخی از آن‌ها در پایین دار حلقه انجام می‌شوند؛ اما اگر شما می‌خواهید ورزش پایه ژیمناستیک با دار حلقه را یاد بگیرید بهتر است پاهای شما نزدیک زمین باشند؛ زیرا شما هنوز به راحتی نمی‌توانید تعادل خود را با دار حلقه ورزش ژیمناستیک حفظ کنید. برای تمرین این ورزش باید در باشگاه ژیمناستیک ثبت نام نمایید که بهترین باشگاه ژیمناستیک رو میتوانیم به شما معرفی نماییم.

خلاصه

دار حلقه ژیمناستیک یکی از ابزارهای مهم ورزش ژیمناستیک است که از آن برای حرکات ورزشی زیادی مانند دیپ، اهرم از عقب، اهرم از جلو، شنای دار حلقه، نشستن ال و غیره استفاده می‌کنند. این حرکات می‌توانند روی قدرت بدنی و انعطاف‌پذیری ژیمناست‌ها موثر باشد.

شما دار حلقه ورزش ژیمناستیک را می‌توانید در ارتفاع‌های مختلفی متناسب با ورزش خود نصب کنید. انتخاب آن‌ها نیز می‌تواند برای سلیقه‌های مختلف متفاوت باشد؛ اما دار حلقه ژیمناستیک چوبی بهترین گزینه آن است که شما می‌توانید به راحتی با مشورت گروه سایت آنیل ژیمناستیک تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *