انواع حرکات ابتدایی ژیمناستیک
29 دی

شما برای این که بتوانید ژیمناستیک یاد بگیرید باید از حرکات ساده و ابتدایی آن شروع کنید. برای همین لازم است بعد از ثبت‌نام در کلاس‌های باشگاه آنیل ژیمناستیک حرکات ابتدایی ژیمناستیک را یاد بگیرید و بعدا برای حرکات حرفه‌ای اقدام نمایید. حرکات ابتدایی ژیمناستیک در باشگاه‌های ورزشی مختلف متناسب با سن ورزشکاران است که در ادامه به چند مورد از رایج‌ترین حرکات بدنسازی ژیمناستیک اشاره می‌کنیم.

10 حرکت ابتدایی ژیمناستیک که باید بدانید

  1. حرکات ابتدایی ژیمناستیکحرکت استرادل نشسته‌
  2. تعادل روی یک پا
  3. حرکت لاگ رول
  4. حرکت پرش با فرود ایمن
  5. حرکت پرش‌های متوالی
  6. حرکت پرش نیم پیچ
  7. حرکت تاک جامپ (پرش با زانو)
  8. حرکت غلت رو به جلو
  9. حرکت غلت رو به پشت
  10. حرکت سه پایه

حرکت استرادل نشسته‌

استرادلِ نشسته، یکی از حرکات ابتدایی ژیمناستیک است که برای انجام حرکاتی مانند پرش روی زمین، ترامپولین و چوب استفاده می‌شود. این حرکت کاربرد زیادی در تمرینات و بدنسازی ژیمناستیک دارد. به همین دلیل یادگیری آن برای تمام ورزشکاران توصیه می‌شود. این حرکت یک مهارت تکی است که آن را با گذر از روی خرک، حلقه و میله نیز انجام می‌دهند.

شما برای انجام حرکت استرادل نشسته لازم است روی زمین صاف بنشینید و پاهای خود را در مقابلتان قرار دهید. حالا دست‌های خود را جهت حفظ تعادل روی زمین حین حرکت قرار دهید و پاهای خود را از هم باز کنید. شما باید پاهای خود را تا جایی که می‌توانید از هم باز کنید و آن‌ها را خمیده و انگشتان پاهایتان را تیز نمایید.

به هنگام اجرای حرکت استرادل زانوها و چانه‌های ژیمناست‌ها باید رو به بالا باشند. بازوها نیز می‌توانند به سمت بالا سر بروند و آن‌ها را به موازی پاها باز کنند.

حرکت ابتدایی ژیمناستیک، تعادل روی یک پا

همان طور که می‌دانید ورزش ژیمناستیک به عنوان یکی از ورزش پایه مناسب کودکان است که در حفظ تعادل آن‌ها تلاش می‌کند. برای همین یکی از حرکات ابتدایی ژیمناستیک، تعادل روی یک پا است. برای این کار در ابتدا شما باید روی سطح زمین تعادل خود را حفظ کنید و بعد از آن با چوب موازنه مرتفع یا چوب موازنه معمولی انجام دهید.

جهت اجرای این حرکت لازم است صاف ایستاده و یک پای خود را از زمین بلند کنید. این حالت ۵ ثانیه قرار حفظ نمایید. پایی که از زمین بلند کردید را می‌توانید خم کنید یا صاف نگه دارید. برای این که بتوانید در این حالت بهتر تعادل خود را حفظ کنید می‌توانید دست‌های خود را مستقیما به بالای سر برده و به صورت افقی نگه دارید.

حرکت لاگ رول

لاگ رول یکی از حرکت‌های جدید ورزش ژیمناستیک است که در آن ژیمناست‌ها بدون این که بتوانند زمین را ببینند باید روی آن غلت بزنند. این حرکت لاگ رول به ژیمناست‌ها این اعتماد به نفس را می‌دهد که با چشم بسته فرود بیایند.

برای انجام حرکت لاگ رول شما باید به پشت بخوابید و دراز بکشید. بازورها را به بالای سر بیاورید و انگشتان پا را تیز نمایید. در این حالت کمی پاها و بازوهای خود را بلند کنید تا بدن شما مقعر شده و فرو رفته شود. حالا در این حالت روی شکم خود غلت بخورید. البته می‌توانید به پشت نیز بغلتید. دقت نمایید شما نیروی لازم جهت هدایت غلت را با حرکت باسن نیز ایجاد نمایید.

حرکت پرش با فرود ایمن

یکی از حرکات ابتدایی ژیمناستیک، حرکت پرش با فرود ایمن است که در آن شما نحوه فرود آمدن ایمن را یاد می‌گیرید. در واقع شما در این حرکت یاد می‌گیرید که بالاتنه و پاهای شما کاملا همراستا هستند تا بتوانید فرود بیایید و به جهت مختلف متمایل نشوید. در حرکت پرش با فرود ایمن یاد می‌گیرید که چگونه نیروی وارد شده به هنگام پرش در زانوهای خود را خنثی کنید. در این حرکت ارتفاع سکو برای ژیمناست‌های مبتدی مناسب باشد.

شما برای انجام حرکت پرش با فرود ایمن باید روی یک سکوی مرتفع قرار بگیرید و یک پرش و یک فرود دو پایی انجام دهید. در این حالت برای این که بتوانید به حالت ایستاده برگردید با خم کردن زانوها اثر فرود را خنثی نمایید.

حرکت پرش‌های متوالی

بعد از آن که شما پرش با فرود ایمن را یاد گرفتید می‌توانید حرکت پرش‌های متوالی را یاد بگیرید. در این حرکت ژیمناست‌ها به صورت متوالی پرش با دو پا، فرود با دو پا را یاد می‌گیرند. این حرکات پیش زمینه حرکت‌های پیشرفته‌ای مثل حرکت پیچ و نیم‌ پشتک رو به عقب هستند.

شما برای انجام حرکت پرش‌های متوالی باید روی زمین یا ترامپولین صاف بایستید، زانوهای خود را خم کنید و در هوا بپرید. بعد از آن که روی زمین فرود آمدید دوباره آن را تکرار کنید. در این حرکات باید ژیمناست‌ها بتوانند ۵ تا ۱۰ پرش متوالی انجام دهند و در آن تعادل خود را کنترل نمایند.

حرکت پرش نیم پیچ

یکی از حرکت‌هایی که ژیمناست‌ها باید آن را یاد بگیرند، حرکت نیم پیچ است که در آن به ژیمناست‌ها تکنیک، اعتماد و تعادل لازم در فرود به پشت را یاد می‌دهند. البته این مهارت‌ها در هر مرحله از ورزش ژیمناستیک برای ورزشکاران لازم است.

حرکت تاک جامپ (پرش با زانو)

تاک جامپ یکی از حرکات ابتدایی ژیمناستیک است که در آن ژیمناست‌ها قبل از این که پاهای خود را برای فرودی ایمن به سمت پایین باز کنند باید زانوهای خود را تا چسبیدن به قفسه سینه جمع نمایند.

حرکت غلت رو به جلو

در این روش به ژیمناست‌ها یاد می‌دهند که در غلت به جلو اگر روی سر یا دست خود قرار گرفتند، تعادل خود را از دست بدهند و با حرکات وارون بدن خود را کنترل کنند؛ زیرا این حرکتی است که در ژیمناستیک‌های پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حرکت غلت رو به پشت

در این روش به ژیمناست‌ها یاد می‌دهند که حرکات به پشت را خیلی راحت انجام دهند. آن‌ها در این روش بدون دیدن زمین پشت سر خود یک حرکت را به زیبایی انجام می‌دهند. در حرکت غلت به پشت، در ژیمناستیک پیشرفته با انواع حرکات و پرش‌های با زانوی رو به پشت و حرکات نیم پشتک رو به پشت انجام می‌شود.

حرکت سه پایه

یکی از حرکات ابتدایی ژیمناستیک، حرکت سه پایه است که در آن شما ایستادن روی سر را یاد می‌گیرید. شما می‌توانید این ورزش را با غلت به جلو نیز ترکیب کنید تا بدون از دست دادن تعادل خود از موقعیت وارون خارج شوید.

شما برای انجام حرکت سه‌پایه باید مانند غلت به جلو زانوهای خود را خم کنید و دست‌های خود را در حالت خمیده روی تشک قرار دهید. در واقع شما در این حرکت باید سه نقطه تماس بین تشک و بدن شما ایجاد کنید. دو نقطه اول دست‌ها و سومین نقطه سر شما هستند. این سه نقطه باید مانند راس های مثلث روی تشک قرار بگیرند.

وقتی شما این حرکت را انجام دادید باید زانوهای خود را روی آرنج قرار دهید. شما به عنوان یک ژیمناستیک کار باید این حالت را به مدت ۳ ثانیه حفظ کنید و تعادل خود را در آن برقرار نمایید.

شما می‌توانید جهت ثبت نام و شرکت در باشگاه ژیمناستیک کودکان در مشهد  در باشگاه امیر علیشاهی با شماره 09013441332 تماس بگیرید.

خلاصه

ورزش ژیمناستیک به عنوان یکی از بهترین ورزش برای کودکان ۵ ساله قادر است حرکات مختلفی را به آن‌ها یاد دهد. این کودکان برای یادگیری ورزش ژیمناستیک باید از حرکات ابتدایی ژیمناستیک شروع کنند. این حرکات برای باشگاه‌های مختلف متفاوت خواهد بود که در بالا به چند مورد آن‌ها در باشگاه آنیل ژیمناستیک اشاره کردیم. شما برای یادگیری این فنون و حرکات دیگر می‌توانید در کلاس‌های این باشگاه ثبت‌نام نمایید.

مطالب مرتبط

حرکت ژیمناستیک در خانه

انواع حرکات در ژیمناستیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *