برنامه سطح بندی ژیمناستیک دختران- آنیل
29 مهر

برنامه سطح بندی ژیمناستیک دختران دارای یک سامانه‌ی ساختارمند است که برای توسعه و پیشرفت در زمینه‌های مختلف ژیمناستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برنامه، با توجه به سطح توانایی و تجربه هر دختر، تمرینات و فعالیت‌های مختلف را به صورت مرحله‌ای و سیستماتیک طراحی می‌کند. هدف اصلی این سامانه، ارتقای عملکرد و توانایی‌های فیزیکی دختران در زمینه ژیمناستیک است.

در این مقاله از آنیل ژیمناستیک به بررسی برنامه سطح بندی ژیمناستیک دختران خواهیم پرداخت.

منظور از برنامه سطح بندی ژیمناستیک دختران چیست؟

برنامه سطح بندی ژیمناستیک دختران به طور کلی شامل چندین سطح است که به ترتیب پیچیدگی و سختی تمرینات افزایش می‌یابد. از سطح مبتدی تا سطح پیشرفته، دختران با انجام تمرینات متناسب با سطح خود و وسایل ژیمناستیک، قدرت، انعطاف‌پذیری، تعادل و تکنیک‌های مورد نیاز برای انواع سبک های ژیمناستیک را تقویت می‌کنند.

در هر سطح برنامه سطح بندی ژیمناستیک دختران، تمریناتی مشخص و متناسب با نیازهای فیزیکی و توانمندی‌های آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. در سطح مبتدی، تمرینات ساده‌تر و ابتدایی مانند تمرینات تعادل و انعطاف‌پذیری، پرش و حرکات ابتدایی ژیمناستیک انجام می‌شود. هدف از این سطح، ایجاد پایه‌ای قوی و آشنایی با اصول ژیمناستیک است.

در سطح متوسط، تمرینات پیچیده‌تری اضافه می‌شود که مرتبط با تکنیک‌ها و حرکات پیشرفته ژیمناستیک است. این تمرینات شامل حرکات روی دست، میله، پرش و تمرینات تعادل پیشرفته است. در این سطح، دختران بهبود قدرت و تعادل خود را تجربه می‌کنند و به تکنیک‌های پیشرفته ژیمناستیک آشنا می‌شوند.

معرفی سطوح برنامه سطح بندی ژیمناستیک دختران

نکات مهم در برنامه سطح بندی ژیمناستیک دختران

  1. سطوح اجباری 3-1
  2. سطوح اجباری 5-4
  3. سطوح 10-6

سطوح اجباری 3-1

سطوح اجباری 3-1 به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با استفاده از مهارت‌های پایه و البته داشتن ویژگی های بدنی و روحی مورد نیاز برای ژیمناستیک، بدون نیاز به رقابت ورزشی، آموزش ژیمناستیک را در نظر گرفته و دانشجویان را برای رقابت‌های آینده آماده می‌کنند. این سطوح می‌توانند به عنوان سطوح مقدماتی یا سطوح عمومی نیز استفاده شوند.

برای رسیدن به سطح 4 ژیمناستیک، لازم است که حداقل 75٪ از مهارت‌های مورد نیاز را بدست آورید. در سطوح 3-1، شرکت در مسابقات و رقابت برای رسیدن به سطح 4 ضروری نیست.

سطوح اجباری 5-4

سطوح اجباری 5-4 همچنان توسط انجمن ژیمناستیک آمریکا برای برگزاری مسابقات محلی، منطقه‌ای و ملی استفاده می‌شوند. در سطوح 3، شرکت در مسابقه و رقابت ضروری نیست و برای رسیدن به سطح 4 نیز نیازی به کسب امتیاز مشخصی وجود ندارد.

در سطح 3 ژیمناستیک، تنها لازم است که حداقل 75٪ از مهارت‌های مورد نیاز را به دست آورید. اما در سطوح 4 و 5، ورزشکاران برای رسیدن به سطح بعدی باید حداقل استانداردی را برآورده کنند.

نحوه امتیازدهی سالانه در انجمن ژیمناستیک دختران نوجوان آمریکا هر سال منتشر می‌شود.

توجه: سطوح 3-1 همچنان امتیاز حرکات و خطاها را در بر می‌گیرند و در صورت لزوم می‌توانند به عنوان سطوح رقابتی مورد استفاده قرار بگیرند.

سطوح 10-6

سطوح 10-6 شامل سطح 6 (سطح مبتدی و اختیاری) و سطح 7 (سطح مبتدی واختیاری 2) و سطح 8 (سطح متوسط واختیاری) و سطح 9 (سطح نیمه پیشرفته واختیاری) و سطح 10 (سطح پیشرفته واختیاری) است.

در سطح 6، هدف اصلی اجرای هنری و گسترش مهارت‌های پایه است. در سطح 7 نیز با تأکید بر اجرای هنری و گسترش مهارت‌های پایه، سطوح اختیاری را ادامه می‌دهد و در این دو سطح، امتیاز ویژه‌ای برای ترکیب در نظر گرفته نمی‌شود. سالن‌های ورزشی می‌توانند برنامه‌های خاصی برای این سطوح ارائه دهند یا هر ژیمناست برنامه مختص به خود را داشته باشد.

سطح 8 اولین سطحی است که ژیمناست باید تمرینات اختیاری خاصی را در هر چهار وسیله اجرا کند. هدف در این سطح، ارائه برنامه‌های خود با تأکید بر اجرای هنری به جای تمرکز بر مشکلات حرکتی است.

رقابت‌های این سطوح در محدوده محلی، ناحیه‌ای و ملی برگزار می‌شوند. سطح 9 در محدوده محلی و ناحیه‌ای قابل اجرا است و سطح 10 برای مسابقات ملی و قهرمانی وسیع‌تر استفاده می‌شود. این دو سطح بالاترین سطوح در برنامه المپیکی دختران نوجوان محسوب می‌شوند.

نکات مهم در برنامه سطح بندی ژیمناستیک دختران

 

  1. قابل اجرا تنها برای سطوح 1 تا 3 وجود دارد.
  2. برای قبولی در سطوح 1 تا 3، ژیمناست باید حداقل 75٪ از مهارت‌های لازم را داشته باشد.
  3. در هر سطح، 4 بخش پایه ارزیابی می‌شود و برای موفقیت در یک سطح، تمامی اسباب باید با موفقیت انجام شوند.
  4. ژیمناست ممکن است بدون شرکت در آزمون سطح 4 پیشرود کند، اما برای رسیدن به سطح 4 باید تمامی مهارت‌های سطوح 1 تا 3 را به درستی اجرا کند.
  5. قابل اجرا برای سطوح 1 تا 5 است، و تمامی برنامه‌ها نمره پایه 10 را دارند، بدون در نظر گرفتن مهارت‌هایی که در هر برنامه نوشته شده است.
  6. می‌توان تمامی برنامه را به صورت کامل معکوس (پای راست و چپ) اجرا کرد، اما هیچ حرکتی به صورت تکی نمی‌تواند معکوس شود مگر این‌که در متن ذکر شده باشد.

اهداف اجرای طرح سطح بندی کلوپی

اهداف اجرای طرح سطح بندی کلوپی به شرح زیر است.

  1. ارائه سیستم آموزشی طبقه‌بندی شده: هدف از این طرح، ارائه یک سیستم آموزشی مرتب و سازمان‌یافته است که شامل طبقه‌بندی مناسب برای افراد با سطوح مختلف مهارتی باشد.
  2. ارائه سیستم مسابقاتی با الگوهای فنی و معیارهای داوری روز دنیا: هدف از این طرح، برگزاری مسابقاتی است که با الگوها و استانداردهای فنی بین‌المللی هماهنگ شده باشد و داوری حرفه‌ای داشته باشد.
  3. امکان توسعه ژیمناستیک پایه و اصولی: هدف این طرح، توسعه و ارتقاء ژیمناستیک پایه و اصولی است تا افراد بتوانند به صورت صحیح و ایمن این ورزش را انجام دهند.
  4. ارائه سیستم نوین جهت استعداد یابی در گروه‌های سنی پایین: هدف از این طرح، ارائه یک سیستم استعداد یابی مدرن است که بتواند در گروه‌های سنی پایین، استعدادهای ورزشی را شناسایی و پشتیبانی کند.
  5. تقویت و بهبود سیستم آموزشی ژیمناستیک برای تأمین نیروهای فنی در کل جامعه و تأمین پشتوانه برای سایر رشته‌های ورزشی: هدف از این طرح، بهبود سیستم آموزشی ژیمناستیک به منظور تأمین نیروهای فنی و مربیان حرفه‌ای برای این رشته و همچنین ایجاد پشتوانه برای سایر رشته‌های ورزشی است.
  6. ارائه سیستم علمی جهت طبقه‌بندی مربیان و آموزش مربیان: هدف این طرح، ارائه یک سیستم علمی و استاندارد برای طبقه‌بندی مربیان و ارائه آموزش‌های مربوط به حوزه ژیمناستیک است.
  7. آموزش قدم به قدم و اصولی و نزدیک شدن به سیستم‌های آموزشی رایج در دنیا (داوران و مربیان): هدف از این طرح، آموزش مراحل تدریجی و اصولی به داوران و مربیان و نزدیک شدن به سیستم‌های آموزشی رایج و برتر در جهان است.
  8. معرفی و اعطاء جوایز نقدی به ورزشکاران و مربیان برتر: هدف از این طرح، معرفی و تقدیر از ورزشکاران و مربیان برتر این رشته با اعطای جوایز نقدی است.
  9. اعطاء تسهیلات ویژه برای باشگاه‌های پرتلاش و ساعی، از قبیل لوازم آموزش استاندارد ژیمناستیک: هدف این طرح، ارائه تسهیلات ویژه به باشگاه‌های پرتلاش و کوشا است، از جمله تأمین لوازم آموزشی استاندارد برای ژیمناستیک.

شما می‌توانید جهت ثبت نام و شرکت در باشگاه ژیمناستیک کودکان در مشهد  در باشگاه امیر علیشاهی با شماره 09013441332 تماس بگیرید. 

خلاصه

در انتهای این قسمت از آنیل ژیمناستیک، امیدواریم که ژیمناستیک به عنوان یک رشته ورزشی برتر، در جامعه ما رشد و پیشرفت کند. این طرح به ما امکان می‌دهد تا با ارائه سیستم‌های آموزشی و مسابقاتی برتر، استعدادهای ورزشی را شناسایی و پشتیبانی کنیم و مربیان و داوران حرفه‌ای را تربیت کنیم. با تأمین تسهیلات ویژه و ارائه جوایز نقدی به ورزشکاران و مربیان برتر، از تلاش‌ها و پیشرفت‌های آن‌ها تقدیر می‌کنیم. در نهایت، با بهبود سیستم آموزشی و تامین نیروهای فنی متخصص، به رشته‌های ورزشی دیگر نیز پشتیبانی می‌کنیم. با همت و تلاش مستمر، امیدواریم که ژیمناستیک به عنوان یکی از پرطرفدارترین و موفق‌ترین رشته‌های ورزشی در کشورمان شناخته و توسعه یابد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *