تفاوت ژیمناستیک زنان و مردان
19 دی

بیشتر رشته‌های ورزشی فارغ از جنسیت شرکت‌کنندگان حرکات ورزشی یکسانی دارند که آن را به ورزشکاران خود آموزش می‌دهند. تمام ورزشکاران دختر و پسر باید در حین مسابقات برای انجام حرکات یکسانی با هم رقابت ‌کنند. در ورزش ژیمناستیک این موارد برای ورزشکاران دختر و پسر فرق دارد و تفاوت‌های زیادی میان حرکات زنان و مردان در ژیمناستیک وجود دارد. برای این که شما در کلاس‌های ژیمناستیک باشگاه آنیل ژیمناستیک ثبت‌نام کنید. بهتر است قبل از هر چیزی در مورد تفاوت ژیمناستیک زنان و مردان اطلاعاتی را کسب نمایید تا بدانید که در این کلاس‌ها چه چیزهایی را یاد خواهید گرفت.

مقایسه تفاوت ورزش ژیمناستیک زنان و مردان

تفاوت ژیمناستیک زنان و مردان که باید بدانید
مقایسه تفاوت ورزش ژیمناستیک زنان و مردان

همان طور که در بالا بیان کردیم در ورزش ژیمناستیک تفاوت‌هایی میان حرکات زنان و مردان وجود دارد. بزرگترین تفاوت ژیمناستیک زنان و مردان در نوع دستگاهی است که زنان و مردان بر روی آن باهم رقابت می‌کنند. به صورت کلی ژیمناست‌های دختر در چهار مرحله طاق جهشی، میله‌های غیر هم اندازه، پرتو تعادل و تمرین روی زمین و ژیمناست‌های پسر در ۶ مرحله زمین، حرکت اسب سواری، حلقه‌ها، طاق جهش، میله‌های موازی و میله بلند با هم به رقابت می‌کنند.

آشنایی در مورد تفاوت آن‌ها برای ژیمناست‌های دختر و پسر کمک می‌کند تا به شناخت بیشتری در مورد این ورزش داشته باشند. حال در ادامه به جزئیات بیشتری در مورد حرکات اولیه ژیمناستیک زنان و مردان اشاره می‌کنیم.

تفاوت‌های حرکات ژیمناستیک زنان و مردان

در اولین بخش از تفاوت ژیمناستیک زنان و مردان لازم است بدانید که در این ورزش حرکات زنان بیشتر جنبه هنری دارد و شبیه یک رقص است. در برخی مواقع شما مشاهده می‌کنید که ژیمناست‌های دختر با حرکات خود نوعی داستان بیان می‌کنند. در مسابقات ورزشی زنان برای حرکات ظریف و هنری آن‌ها امتیازهایی در نظر گرفته می‌شود. در حالی که اولویت حرکات ورزشی مردان نمایان کردن قدرت و توان بدنی آن‌ها است.

پیش از این زنان به هنگام اجرای حرکات ورزشی خود در انتها یک جهش ناگهانی را انجام می‌دادند؛ اما در سال 2012 این حرکت برای بانوان حذف شد و آن‌ها فقط باید حرکات اصلی ورزش را انجام دهند. در حالی که هنوز ژیمناست‌های مرد باید این حرکات را در انتهای حرکات اصلی خود انجام دهند. در واقع این قانون برای ژیمناست‌های مرد وجود دارد.

مطلب مرتبط: ژیمناستیک هنری

تفاوت در حرکات روی زمین ژیمناست‌های زن و مرد

یکی از تفاوت ژیمناستیک زنان و مردان در انواع حرکات در ژیمناستیک روی زمین است. آن‌ها برای رقابت با هم باید روی یک مت مخصوص حرکات خود را شروع کنند. در این حالت برای دختران یک موسیقی پخش می‌شود؛ اما در مسابقات مردان چنین چیزی وجود ندارد.

البته لازم به ذکر است که تفاوت‌هایی در قوانین و مقررات ژیمناستیک زنان و مردان وجود دارد. به عنوان مثال زنان باید حرکت‌های رقصی مانند پریدن و جهش انجام دهند و در آن‌ها امتیاز کسب کنند؛ اما این موضوع برای مسابقات مردان وجود ندارد. به جای آن مردان باید در مسابقات ژیمناستیک جهش و حرکات بیشتری داشته باشند تا بتوانند قدرت و توان بدنی خود را نمایان کنند.

تفاوت حرکات در طاق جهشی (Vault)

یکی دیگر از تفاوت ژیمناستیک زنان و مردان در حرکات طاق جهشی است. در این ورزش زنان و مردان روی یک میز جهش مشابه حرکات مختلفی را اجرا می‌کنند. این میز برای مردان ارتفاع بیشتری دارد. حرکات و جهش‌هایی که در این میز انجام می‌شوند برای زنان و مردان یکسان است؛ اما به صورت کلی می‌توان بیان کرد که این حرکات برای ژیمناست‌های مرد سخت‌تر بوده و کمی پیچیده است.

ورزشکاران حرفه‌ای مرد در این حرکات باید جهش دوگانه و چرخشی نظیر سوکاهارا (Tsukahara)، دوگانه از پشت و هنداسپرینگ دابل جلو انجام دهند. در حالی این حرکات سخت در مسابقات دختران به ندرت پیدا می‌شود.

مقایسه حرکت سوکاهارا در ژیمناستیک زنان و مردان

در گذشته ورزشکاران زن و مرد برای انجام حرکاتی بر روی اسب‌های مخصوص قرار می‌گرفتند که مردان به صورت طولی در آن به اجرای حرکات می‌پرداختند. زنان نیز در مرکز آن‌ها حرکات ورزشی ژیمناستیک را اجرا می‌کردند؛ اما در سال 2001 این اسب‌ها جای خود را به میز دادند. در واقع میز یک جایگزین امن برای اسب‌ها هستند که در آن ریسک افتادن ژیمناست‌ها نسبت به اسب کمتر است. به همین دلیل احتمال آسیب دیدگی در حین انجام حرکات ورزشی بر روی آن‌ها کمتر خواهد بود.

تفاوت میله‌های غیر هم اندازه، میله‌های موازی و میله بلند

یکی از تفاوت ژیمناستیک زنان و مردان در میله‌های غیر هم اندازه، موازی و بلند است. در این میان میله‌های غیر هم اندازه مربوط به مسابقات زنان است و میله‌های موازی و بلند مربوط به ورزشکاران مرد خواهد بود.

میله‌های غیر هم اندازه و میله‌های موازی از فایبرگلاس ساخته می‌شوند و اندازه آن‌ها بزرگتر است. در حالی که میله‌های بلند از جنس فلز هستند و ابعاد آن‌ها کوچک‌تر است؛ بنابراین نحوه گرفتن میله برای ورزشکاران مختلف متفاوت است. اگر ورزشکاری هر کدام از میله‌ها را به صورت غیراصولی بگیرد احتمال آسیب دیدگی در حین بدنسازی ژیمناستیک وجود دارد؛ بنابراین لازم است شما قبل از استفاده از میله‌ها به گرم کردن قبل از ژیمناستیک بپردازید و آن‌ها را انجام دهید.

نحوه طراحی و قالب قرارگیری میله‌ها نیز با هم متفاوت هستند. این میله‌ها با ارتفاع 2.7 متری از سطح زمین برای ژیمناست‌های پسر قرار دارند و میله‌های غیر هم اندازه نیز دارای قد 1.6 فیت و ارتفاع 2.4 متر از سطح زمین هستند. فاصله قرارگیری این دو میله از هم 1.8 متر است.

فاصله قرارگیری میله‌های موازی از هم حدود نیم فوت یعنی تقریبا نیم متر است. فاصله آن‌ها از سطح زمین نزدیک ۲ متر است. البته شما می‌توانید تمام این فواصل را حین ورزش کردن تغییر دهید و آن‌ها را مطابق با میل خود تعیین نمایید؛ اما تمام اعدادی که در بالا عنوان شدند به عنوان اندازه استاندارد آن‌ها در بازی‌های المپیک هستند.

تفاوت در قالب و فرمت‌های رقابتی مسابقات زنان و مردان

ژیمناست‌های زن و مرد در مسابقات المپیک دارای قالب‌های پایه و اصلی هستند. پیش از این هر تیم در بازی‌های المپیک ۷ ژیمناست داشت که از سال 2000 تا 2016 تعداد آن‌ها به ۵ نفر کاهش یافت.

هر کدام از ژیمناست‌ها بر اساس امتیازهایی که به دست می‌آورند به مرحله بعدی صعود می‌کنند. در نهایت در فینال تنها ۲۴ ژیمناست در هر بخش ۸ نفر با هم رقابت می‌کنند. هر کدام از کشورها نیز می‌توانند تنها دو نماینده در بازی فینال داشته باشند.

خلاصه

ورزش ژیمناستیک به عنوان یکی از ورزش‌های هوازی علاقه‌مندان زیادی در میان زنان و مردان دارد. کسانی که قصد دارند در این ورزش‌ ثبت‌نام کنند می‌توانند به باشگاه آنیل ژیمناستیک رفته و در آن ثبت‌نام نمایند. این ورزش به عنوان ورزش پایه مناسب کودکان و نوجوانان است. شما با هر سنی می‌توانید وارد آن شوید؛ اما به یاد داشته باشید که این ورزش برای زنان و مردان تفاوت‌هایی دارد که در بالا در مورد تفاوت ژیمناستیک زنان و مردان صحبت کردیم. حال اگر قصد دارید در این مورد اطلاعات بیشتری را کسب کنید می‌توانید با کارشناسان ورزشی آنیل ژیمناستیک صحبت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *