منظور از میله‌های پارالل چیست؟
30 اردیبهشت

حرکت پارالل ژیمناستیک یکی از حرکت‌های پرطرفدار ورزش ژیمناستیک است که شما با استفاده از میله‌های پارالل می‌توانید آن را انجام دهید. برای این که حرکت پارالل ژیمناستیک را به درستی انجام دهید باید به آموزش حرکت پارالل ژیمناستیک سایت آنیل ژیمناستیک توجه کنید. این گروه با تجربه چندین ساله خود در زمینه حرکات ورزشی ژیمناستیک قادر است این حرکت را برای شما به صورت اصولی آموزش دهد.

منظور از میله‌های پارالل چیست؟منظور از میله‌های پارالل چیست؟

حرکات پارالل ژیمناستیک را باید توسط میله‌های پارالل انجام دهید. این میله‌ها به صورت موازی از هم قرار دارند و یکی از ابزارهای ورزش ژیمناستیک هنری هستند که تنها ژیمناست‌های مرد می‌توانند از این ابزار استفاده کنند. این میله‌ها بر روی پایه‌های فلزی یا فولادی قرار دارند که می‌توانند آن‌ها را در جایی ثابت کرده و نگه داشت. جنس میله‌های پارالل از چوب یا مواد ترکیبی تشکیل شده است.

چوب‌های پارالل تخم‌مرغی شکل هستند و اندازه آن‌ها 3.5 متر و با ارتفاع 175 سانتی‌متر از زمین هستند. آن‌ها با فاصله 42 تا 48 سانتی‌متر از هم نصب می‌شوند. طبق قوانین بازی‌های بین‌المللی، ژیمناست‌ها به هنگام آموزش حرکت پارالل ژیمناستیک می‌توانند از یک پیش تخته استفاده کنند که باید آن را در قسمت پايين تکیه‌گاه پارالل يا روی تشک آن قرار دهند.

گروه‌های حرکتی پارالل ژیمناستیک

تمام حرکت‌های ورزشی ژیمناستیک روی میله‌های پارالل شامل حرکت‌های تابی و رها کردنی است. شما برای درست انجام دادن هر کدام آن‌ها باید آموزش حرکت پارالل ژیمناستیک را یاد بگیرید. ژیمناست باید قادر باشد این حرکات با قدرت بالا و به زیبایی انجام دهد تا در مسابقات برنده شود. این حرکات پارالل ژیمناستیک به صورت کلی به چند دسته زیر تقسیم می‌شوند.

  • حرکات تابی روی پارالل با هر دو چوب
  • حرکات تابی زير پارالل با دو چوب (آويزانی)
  • حرکات تابی پا، قدرتی، مکثی‌ها و حرکات اجرايی از عرض پارالل روی يک چوب
  • حرکات تابی زير بغلی
  • پرش‌های آخر برنامه

آموزش حرکت پارالل ژیمناستیک

برای انجام پارالل ژیمناستیک باید آن را اصولی یاد بگیرید. اگر شما این حرکت را به درستی یاد نگیرید احتمال دارد به شما آسیب وارد کند؛ زیرا این حرکت یکی از حرکات سختی است که باید تمام اصول آن را رعایت کنید. به خاطر داشته باشید که حرکت پارالل ژیمناستیک یک حرکت رقابتی است و فشار زیادی را روی عضلات پشت بازو وارد می‌کند.

برای انجام حرکات پارالل ژیمناستیک باید بدن خود را گرم کنید تا میزان انرژی بدن شما افزایش یابد. بعد از آن می‌توانید حرکات تک مفصلی مانند تک سیم‌کش و یا پشت بازو خوابیده و نشسته انجام دهید. در این حرکت‌ها بیشتر به پشت بازوها، عضلات سینه و سرشانه فشار وارد می‌شود. حال در ادامه می‌خواهیم آموزش حرکت پارالل ژیمناستیک را برای شما بیان کنیم.

در ابتدای آموزش حرکت پارالل ژیمناستیک شما باید در بین پایه‌های پارالل قرار بگیرید. با کف دست به میله‌ها فشار وارد کنید تا آن‌ها را خوب به دست بگیرید. برای این که محکم‌تر میله‌های پارالل را گرفته باشید انگشت شست را دور میله قرار دهید. حالا برای شروع حرکت پارالل ژیمناستیک، پاهای خود را حرکت دهید. این حرکت را تا جایی که بتوانید به واسطه آن بازوها و پاهای خود را در زیر بدن خود صاف کنید، ادامه دهید.

در این حالت بالاتنه خود را صاف کرده و با خم کردن آرنج‌های خود بدن را به پایین ببرید. این حرکت را تا جایی ادامه دهید که بازوها کمی بالاتر از موازات زمین باشند. در حین پایین بردن بدن خود نفس بکشید و فرم بدن خود را حفظ نمایید. سینه خود را به سمت بیرون کشیده و سر خود را صاف نگه دارید.

وقتی کاملا به بخش پایین تکرار رفتید کمی مکث کرده و با صاف کردن بازوهای خود این کار را مجدد شروع کنید. حالا وقتی به بخش بالای حرکت انقباض پشت بازوها رسیدید مکث کرده و تکرار بعدی خود را شروع کنید.

برای این که بتوانید عضلات پشت بازو خود را سفت کنید آرنج‌ها را به بدن خود نزدیک کرده و آن‌ها را به سمت عقب بکشید. بدن و پاهای خود را صاف کرده و پاها را در زیر بدن خود نگه دارید. در این حالت اگر شما به سمت جلو خم شوید فشارها از پشت بازوها به سینه شما منتقل می‌شوند. برای این که این حرکت برای شما سخت باشد از پاراللی استفاده کنید که در آن حالت دست‌ها را متفاوت بگیرید. البته اگر در این حالت به ناحیه شانه یا آرنج شما درد زیادی وارد شد، از انجام آن امتناع کنید.

در این بخش از آموزش حرکت پارالل ژیمناستیک لازم است شما این حرکات بالا را تا حدی انجام دهید که برایتان ساده باشد. حالا برای این که حرکت را برای خود سخت‌تر کنید می‌توانید یک وزنه را با کمربند به خود وصل کنید. اگر انجام این حرکت در مراحل ابتدایی خیلی سخت باشد از دستگاه پارالل کمکی استفاده کنید. انجام حرکت دیپ با دستگاه یا دیپ روی دو نیمکت می‌تواند به شما کمک کند تا در این مرحله قوی‌تر شوید.

سعی کنید در تمام مراحل آموزشی حرکت پارالل ژیمناستیک گردن خود را بیش از حد صاف نکنید و بدن خود را بیش از حد تاب ندهید؛ زیرا این کار می‌تواند به شما آسیب بزند. اگر به هنگام انجام حرکات پارالل ژیمناستیک احساس کردید خیلی خسته شدید می‌توانید با کمک پا بدن خود را بالا ببرید.

نکات مهم در آموزش حرکت پارالل ژیمناستیک

به هنگام آموزش حرکت پارالل ژیمناستیک باید نکاتی را رعایت کنید. این نکات به شکل زیر هستند.

  1. سعی کنید به هنگام انجام حرکات پارالل ژیمناستیک بالاتنه خود را صاف نگه دارید و از خم کردن آن اجتناب کنید.
  2. به هنگام انجام حرکات پارالل ژیمناستیک باید آرنج‌های خود را به سمت عقب بگیرید.
  3. به هنگام انجام حرکات پارالل ژیمناستیک نفس خود را در سینه حبس کرده و وقتی به پایین میله‌های پارالل آمدید آن‌ها را رها کرده و دوباره نفس بکشید. حال وقتی دوباره به سمت پایین آمدید این حرکت را تکرار کنید.
  4. وقتی به هنگام انجام حرکات پارالل ژیمناستیک آرنج‌های خود را صاف کردید برای این که عضلات شما منقبض و سفت شوند، کمی مکث کنید.

نحوه امتیازدهی در حرکات پارالل ژیمناستیک

معمولا وقتی شما به عنوان یک ورزشکار حرکات پارالل ژیمناستیک را انجام می‌دهید می‌توانید مطابق با معیارهای زیر امتیاز دریافت کنید:

  1. باز بودن پاها از هم می‌تواند از شما امتیاز کسر کند.
  2. اگر شما حرکات مکثی را بیش از ۳ بار انجام دهید از شما امتیاز کم می‌کنند.
  3. راه رفتن روی بالانس می‌تواند از شما برای هر دفعه امتیاز کسر کند.
  4. و غیره

خلاصه

حرکت پارالل ژیمناستیک یکی از حرکت‌های مخصوص ورزشکاران مرد است. این حرکات را شما روی میله‌های چوبی انجام می‌دهید که در ارتفاع و فاصله معینی از هم قرار دارند. حرکت‌های زیادی را می‌توان روی میله‌های پارالل انجام داد که همه آن‌ها متشکل از حرکات تابی و رها کردنی هستند. شما برای این که این حرکات را به درستی انجام دهید می‌توانید با مربیان باشگاه آنیل ژیمناستیک صحبت کنید.

آموزش حرکت پارالل ژیمناستیک را در بالا برای یک حرکت بیان کردیم. حال شما برای این که آن‌ها را به صورت عملی یاد بگیرید می‌توانید در کلاس‌های سایت آنیل ژیمناستیک ثبت‌نام کنید.  برای دیدن آموزش ها و حرکات بیشتر میتوانید وارد صفحات زیر شوید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *