ورزش پایه مناسب کودکان
19 دی

کودکان برای این که فعالیت بدنی داشته باشند باید برای آن‌ها یک ورزش پایه مناسب کودکان انتخاب کرد؛ زیرا انتخاب بهترین ورزش برای کودکان ۵ ساله و ۸ ساله می‌تواند تاثیر زیادی در سلامت جسمی و روحی آن‌ها داشته باشد. به همین دلیل باید شما ورزش متناسب توانایی‌های کودکان خود انتخاب کنید. حال در این خصوص می‌توانید از راهنمایی‌های گروه باشگاه آنیل ژیمناستیک استفاده کنید.

انتخاب بهترین ورزش پایه مناسب کودکان

ورزش پایه مناسب کودکان

اگر کودکان شما به ورزش و فعالیت‌های ورزشی علاقه داشته باشند می‌توانید آن‌ها را در کلاس‌های مختلف ورزشی ثبت‌نام کنید؛ اما باید دقت کنید آن‌ها در کلاس‌هایی شرکت کنند که بتوانند حرکات و تمرینات ورزشی آن را انجام دهند. آن‌ها به توانایی‌هایی رسیده باشند که بتوانند مفاهیمی مانند چپ، راست و غیره را بدانند. لذا اگر کودک شما به چنین توانایی‌ نرسیده باشد بهتر است آن‌ها را در ورزش‌هایی با توانایی ذهنی پایین ثبت‌نام نمایید. در ادامه قصد داریم با توجه به سن کودک شما بهترین ورزش پایه مناسب کودکان را معرفی کنیم.

بهترین ورزش برای کودکان ۵ ساله

اگر کودک شما زیر ۵ سال سن دارد به عنوان یک کودک فعال و با انرژی بالایی شناخته می‌شود و معمولا عاشق حرکاتی مانند دویدن و پریدن است؛ اما هنوز مهارت‌هایی مانند هماهنگی بین دو دست و چشم را نمی‌داند و نمی‌تواند قوانین مختلفی را در این مورد رعایت کند.

در این سن کودکان علاقه دارند مهارت‌های اساسی را یاد بگیرند و کارهای متناسب با آن‌ها را انجام دهند. ورزش پایه مناسب کودکان ۵ ساله نباید به حدی پیچیده باشد که نتوانند آن‌ها را انجام دهند؛ بنابراین در این سن برای آن‌ها ورزش‌هایی را انتخاب کنید که بدن خود را کنترل کنند و با آگاهی کامل از بدن خود حرکات ورزشی را با اعتماد به نفس بالایی انجام دهند.

ورزش‌هایی مانند ژیمناستیک، شنا، دوچرخه‌سواری، کاراته، فوتبال و غیره می‌توانند در این سن برای کودکان شما مناسب باشند و شما در کلاس‌های آن ثبت‌نام نمایید.

در این خصوص ورزش‌هایی مانند شنا و دوچرخه‌سواری را والدین کودکان نیز می‌توانند به آن‌ها یاد دهند. آن‌ها باید این اطمینان را داشته باشند که قادر هستند این ورزش‌ها را به کودکان خود یاد دهند. در غیر این صورت بهتر است تحت نظر مربی آموزشی یاد بگیرند.

هر چند که مهارت‌های مورد نیاز این ورزش‌ها مانند ورزش‌های دیگر زیاد پیچیده نیست و برای همین کودکان با سن ۵ سال می‌توانند در این رشته‌های ورزشی فعالیت کنند. فعالیت‌های ورزشی در کودکان ۵ ساله می‌تواند مهارت‌های جدیدی را به آن‌ها یاد دهد و باعث افزایش اعتماد به نفس آن‌ها شود.

ورزش ژیمناستیک نیز به عنوان یکی از ورزش پایه مناسب کودکان قادر است مهارت‌های جدیدی را به آن‌ها یاد دهد. کودکان با انواع حرکات در ژیمناستیک می‌توانند در این رشته هنری و ورزشی فعالیت کنند. همان گونه که می‌دانید ورزش ژیمناستیک به عنوان یکی از رشته‌های ورزشی و هنری است که در آن ژیمناست‌ها حرکاتی شبیه به رقص انجام می‌دهند. لذا از این طریق می‌توانند مهارت‌های جدید را یاد بگیرند. دقت کنید که در این ورزش تفاوت ژیمناستیک زنان و مردان وجود دارد. لذا هر کدام از کودکان با توجه به جنسیت خود در کلاس‌ها مهارت‌های جداگانه‌ای را یاد خواهند گرفت.

هنرهای رزمی نیز به عنوان یکی از ورزش پایه مناسب کودکان است. آن‌ها از نظر جسمی می‌توانند حرکات رزمی را به راحتی یاد بگیرند و به سرعت پیشرفت کنند. این ورزش‌ها کنترل بدن کودکان را افزایش می‌دهد و می‌تواند حرکات بدنی آن‌ها را بهبود دهد. در واقع از نظر روانشناختی حرکات ورزشی می‌تواند در کودکان نظم، تعهد و کنترل ایجاد کند.

دقت کنید شما در انتخاب هر کدام از ورزش‌های ذکر شده در بالا برای یادگیری آن‌ها فشار زیادی را به کودکان خود وارد نکنید و سطح توقعات خود را از کودکانتان با توجه به سن آن‌ها بالا نبرید؛ زیرا ممکن است آن‌ها در این سنین آمادگی کافی برای لذت بردن از ورزش و پیچیدگی‌های آن نداشته باشند. لذا لازم است شما در این زمینه صبور و بردبار باشید تا بتوانید رشته فعالیت کودک خود را تقویت نمایید.

بهترین ورزش برای کودکان ۸ ساله

با افزایش سن کودکان، میزان مهارت‌ها و توانایی‌های آن‌ها برای یاد گرفتن مهارت‌های ورزشی زیاد می‌شود. به طوری که آن‌ها به درک بالایی از ورزش‌های گروهی می‌رسند و می‌توانند حرکات ورزشی را بهتر و راحتتر انجام دهند. در این رده سنی شما علاوه بر این که در انتخاب ورزش پایه مناسب کودکان برای فرزندان خود راهنمایی‌های لازم را ارائه دهید می‌توانید از علایق آن‌ها نیز اطلاع داشته و بدانید که کودک شما بیشتر چه ورزش‌هایی را دوست دارد. در نهایت نیز اجازه دهید با توجه به علایق خود به سمت رشته‌های ورزشی متناسب با سن، شخصیت و توانایی‌های خود برود. ورزش برای کودکانی که در سن مدرسه هستند می‌تواند برای آن‌ها الگویی جهت رقابت سالم، احساس هویت و کارهای گروهی باشد.

اگر در انتخاب بهترین ورزش برای کودکان ۸ ساله شما انتخاب نادرستی داشته باشید ممکن است منجر به کسل شدن و از بین رفتن علاقه کودکان شما به ورزش و فعالیت‌های ورزشی شود. حال با این توضیحات اعلام شده ورزش‌هایی مانند بسکتبال، بیسبال، فوتبال و والیبال بهترین ورزش پایه مناسب کودکان ۸ ساله است. خوب است بدانید، کودکانی که مستقل یا درون‌گرا هستند بیشتر علاقه دارند در شاخه‌های ورزشی دو و میدانی، تنیس، هنر‌های رزمی، گلف و اسب سواری شرکت کنند.

مزایا ورزش کردن در کودکان چیست؟

ورزش کردن در کودکان علاوه بر این که می‌تواند در گسترش مهارت‌های جسمی و روحی آن‌ها موثر باشد و آن‌ها را برای انجام حرکات جدید ورزشی آماده نماید می‌تواند مزایا زیر را نیز داشته باشد.

  • ورزش کردن در سنین پایین می‌تواند قدرت بدنی کودکان را بالا ببرد تا آن‌ها بتوانند هماهنگی و عکس‌العمل سریعی داشته باشند.
  • ظرفیت حافظه و توجه کردن کودکان نسبت به مسائل مختلف زیاد می‌شود و می‌توانند به راحتی در بیان احساسات و عقاید خود پیش قدم باشند.
  • کودکان می‌توانند با شرکت در کلاس‌های ورزشی جملات پیچیده‌ای را فهمیده و آن‌ها را به کار ببرند.
  • آن‌ها از زبان خود برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.
  • کودکان با شرکت در کلاس‌های ورزشی می‌توانند احساسات دیگران را بفهمند. در واقع آن‌ها می‌تواند احساس خشم، ترس و ناراحتی را متوجه شوند.
  • کودکان دوست دارند اوقات فراغت خود را با دوستان خود باشند و در گروه‌های ورزشی باهم سن و سالان خود باشند.
  • آن‌ها مستقل‌تر خواهند بود؛ اما برای انجام برخی از کارها به کمک بزرگتر ها نیاز خواهند داشت.
  • کودکانی که در کلاس‌های ورزشی شرکت می‌کنند، بسیار پویا و فعال بوده و می‌توانند در فضای باز ورزش کنند و فعالیت‌های جسمی خود را برای افزایش اعتماد به نفس و تقویت قدرت عضلات انجام دهند.

شما می‌توانید جهت ثبت نام و شرکت در باشگاه ژیمناستیک کودکان در مشهد  در باشگاه امیر علیشاهی با شماره 09013441332 تماس بگیرید. 

خلاصه

کودکان برای شرکت در کلاس‌های ورزشی باید رشته‌ای را انتخاب نمایند که متناسب با سن و سال آن‌ها باشد. هم‌چنین آن‌ها باید قادر باشند فعالیت‌های جسمی و تمرینات ورزشی را با درک و فهم انجام دهند. لذا در انتخاب ورزش پایه مناسب کودکان ۵ ساله و ۸ ساله کاملا با هم متفاوت هستند؛ زیرا در آن کودکان ۸ ساله به درک بالایی از مفاهیم مختلف می‌رسند و می‌توانند ورزش‌های گروهی مانند فوتبال را انجام دهند. در حالی که کودکان ۵ ساله نیاز به دقت بالایی دارند. حال اگر شرایط جسمی و روحی کودک شما خاص باشد و به دنبال بهترین ورزش پایه مناسب کودکان خود هستید می‌توانید با کارشناسان ورزشی باشگاه آنیل ژیمناستیک صحبت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *