تاریخچه ورزش ژیمناستیک- آنبل
03 مهر

اگر در مورد تاریخچه ورزش ژیمناستیک کنجکاو شده‌اید باید بگوییم که اولین ملتی که ژیمناستیک را بنیان گذاشت و آن را نامگذاری کرد، یونانیان باستان بودند. در ابتدا اصول ورزش در یونان به شدت خشن و نادرست بود و نخستین اهمیت را به افزایش حجم عضلات بدن می‌دادند. در مراحل بعدی، ورزش در یونان به شکل بازی‌های ریسمانی (جان‌بازی) تغییر یافت و برای آن ارزش بسیاری قائل شدند. افرادی که این بازی‌ها را انجام می‌دادند، با نام “آکروبات” شناخته می‌شدند و این نوع حرکات را “آکروباتیک” می‌نامیدند. با آنیل همراه شوید تا به گذشته‌های جذاب ورزش ژیمناستیک سفر کنیم.

آغاز تاریخچه ورزش ژیمناستیک

از چهارصد سال پیش، یک نوع ژیمناستیک در چین وجود داشت که جهت آماده‌سازی جوانان برای جنگ و بهبود برخی از مشکلات بدنی استفاده می‌شد. یونانی‌ها حرکات و تمرینات ژیمناستیک را با استفاده از وسایل ساده و موجود انجام می‌دادند، در حالی که رومی‌ها از وسایل خاصی برای این منظور استفاده می‌کردند.

با ضعیف شدن دولت روم، علاقه‌ی مردم به ژیمناستیک کاهش یافت و تنها سربازان به تمرینات ژیمناستیک ادامه می‌دادند. همچنین، برخی افراد این تمرینات را در سیرک‌ها به عنوان یک نمایش و برای کسب درآمد اجرا می‌کردند.

تا آغاز دوره رنسانس، اهمیت و توسعه‌ی ژیمناستیک در بیشتر مناطق جهان نادیده گرفته شد. در این دوره، موکولیالیس ایتالیائی کتابی مفید در زمینه هنر ژیمناستیک منتشر کرد و این ورزش به تدریج در کشورهای اروپائی مانند آلمان، دانمارک، فرانسه، سوئیس و دیگران رواج یافت. جان بیس اولین اروپائی بود که تمرینات مدرن ژیمناستیک را تدریس کرد و جان گوتس موتس الوین کتابی در مورد ژیمناستیک جدید در سال ۱۷۹۲ چاپ کرد که به عنوان پدربزرگ ژیمناستیک شناخته شد.

برای ارتباط با مربیان و مشاوران آنیل ژیمناستیک با شماره 09013441332 تماس بگیرید. 

تاریخچه ورزش ژیمناستیک در المپیک

ژیمناستیک یکی از باستانی‌ترین ورزش‌های المپیک است و نام آن از کلمه یونانیgymnos که به معنای برهنه است، گرفته شده است. این ورزش توانایی خوش‌اندامی، ریتم، مهارت و حرکت‌های جنبشی را دربرمی‌گیرد و یکی از ورزش‌های محبوب در بازی‌های المپیک است. ورزشکاران ژیمناستیک، بدون همراهی موسیقی و تنها با استفاده از بدن خود یا ابزارهای ورزشی مخصوص، هنر ورزشی را اجرا می‌کنند و با این شیوه، میلیون‌ها تماشاچی را به خود جذب می‌کنند. رشته‌های مختلفی در ژیمناستیک وجود دارد که به ترتیب نظم و توسعه بین‌المللی شامل موارد زیر هستند: ژیمناستیک هنری، ژیمناستیک ریتمیک، ترامپلین، آکروباتیک، ورزش هوازی (آیروبیک) و ژیمناستیک کلی.

در بازی‌های المپیک، ژیمناستیک شامل دو رشته برای مردان و زنان است. این دو رشته عبارتند از ژیمناستیک هنری (مخصوص هر دو جنس) و ژیمناستیک ریتمیک و ترامپلین (مخصوص هر دو جنس). این ورزش در اولین دوره بازی‌های المپیک نوین که در سال ۱۸۹۶ در آتن برگزار شد، به عنوان یکی از رشته‌های بازی‌ها حضور داشت. ژیمناستیک مردان اولین بار در بازی‌های المپیک ۱۹۲۸ آمستردام به عنوان یک رشته ورزشی منظور شد و در مرحله بعدی، ژیمناستیک بانوان نیز وارد مسابقات المپیک شدند.

تاریخچه ژیمناستیک در ایران

تاریخچه ورزش ژیمناستیکبیش از ۶۰ سال پیش، ورزش ژیمناستیک در ایران به رواج پیدا کرد و تعدادی از ورزشکاران فعال در این زمینه به پیشرفت این ورزش در ایران کمک کردند. این افراد شامل آقایان پادگرنی، دکتر بنائی، مهران، میراحمد صفوی، و دکتر حاج عظیمی در مرحله اول و آقایان محمدتقی وصالی، مرتضی بنائی، و … در مراحل بعدی هستند.

از ایران، مرحوم علی یزدان داد به عنوان یکی از افرادی که به تماشا و نظارت بر بازی‌های المپیک ۴۸ لندن شرکت کردند و تجربیات مهمی از این مسابقات به دست آوردند. سپس، تیم ژیمناستیک ایران در سال ۱۹۵۱ در مسابقات بین‌المللی ژیمناستیک در شهر فلورانس ایتالیا شرکت کرد و به سرپرستی آقای محمد نامجو حضور یافت.

در حال حاضر، کشورهایی نظیر آلمان، روسیه، آمریکا، کره، ژاپن و چین در مسابقات جهانی و المپیک امتیازات بیشتری نسبت به کشورهای دیگر دارند.

تاریخ شکل‌گیری ژیمناستیک در ایران به سال ۱۳۵۲ برمی‌گردد و این ورزش به طور غیررسمی توسط امان‌الله پادگرنی که یک روسی بود، به ایران وارد شد. پادگرنی ابتدا در ورزش‌های دبستانی با حرکات ریتمیک و ژیمناستیک در شهر تبریز آغاز کرد و سپس به تهران مهاجرت کرد. در تهران، دیگر افرادی نیز چون محمود اسحاقی، میراحمد صفوی و دیگران به تمرینات ژیمناستیک پرداختند. فعالیت‌های اولیه این ژیمناست‌ها در مکان‌هایی همچون غورخانه و پارک‌های شهر تهران انجام می‌شد.

ورزش ژیمناستیک و انواع سبک های ژیمناستیک یک هنر زیبای انسانی است که تعامل بین قدرت، استقامت، انعطاف و زیبائی اندام را به نمایش می‌گذارد. این ورزش با تمرینات زیبا و متنوع خود، افراد را به دنیایی از تحرک و زیبائی وارد می‌کند. افزایش تعداد ورزشکاران و جذب تعداد زیادی تماشاچی از جمله اثرات مثبت این ورزش است.

ورزش ژیمناستیک به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود: بخش حرکات زمینی که در آن حرکات روی تشک انجام می‌شود و بخش حرکاتی که بر روی وسایل و تجهیزات ورزشی اجرا می‌شوند. در این بخش دو رویه، ورزشکاران از وسایلی همچون دار حلقه، بارفیکس، پارالل، چوب موازی، خرک حلقه، و خرک پرش استفاده می‌کنند.

در مرحله دوم از مسابقات ژیمناستیک که به نام “ژیمناستیک اختیاری” شناخته می‌شود، ورزشکاران می‌توانند برنامه‌های مخصوص خود را اجرا کنند و از خلاقیت شخصی خود برای انجام حرکات استفاده کنند. این بخش از مسابقات به ورزشکاران فرصت می‌دهد تا برنامه‌های خود را به نمایش بگذارند و از توانایی‌های خود در ارتقاء هنر ژیمناستیک بهره‌برداری کنند.

برای ارتباط با مربیان و مشاوران آنیل ژیمناستیک با شماره 09013441332 تماس بگیرید. 

فضای موردنیاز برای رقابت‌های ژیمناستیک

ابعاد رسمی تشک برای حرکات زمینی در ورزش ژیمناستیک ۱۲٫۱۲ متر مربع می‌باشد، که در یک مساحت ۱۴٫۱۴ متر مربع واقع شده است. همچنین، وسایل دیگر ژیمناستیک نیاز به سطحی مجموعاً برابر با ۳۶ متر مربع دارند. برای اجرای حرکات پرش از روی خرک نیز نیاز به یک مسیر با عرض ۱ متر و حداقل طول ۲۵ متر داریم.

در رویدادهای ژیمناستیک، وسایل مختلف در قسمت‌های مختلف سالن قرار می‌گیرند. این ترتیب و تقسیم‌بندی می‌تواند به تماشاچیان امکان دهد تا از اطراف سالن به راحتی حرکات و رشته‌های مختلف این ورزش را مشاهده کنند.

با توجه به رشد پرشکننده‌ای در تعداد طرفداران ورزش ژیمناستیک در سال‌های اخیر، توصیه می‌شود که سالن اصلی مسابقات ظرفیتی حداقل برای ۱۰,۰۰۰ نفر داشته باشد.

تجهیزات موردنیاز ژیمناستیک

در ورزش ژیمناستیک، از وسایل مختلفی برای اجرای حرکات استفاده می‌شود. این وسایل عبارتند از:

  1. 1. خرک حلقه
  2. 2. خرک پرش
  3. 3. میانه بارفیکس
  4. 4. دار حلقه
  5. 5. میله موازی (پارالل)
  6. 6. چوب موازنه
  7. 7. ترامپولین

موارد و نکات مهم در ژیمناستیک

تمام وسایل و تجهیزات مورد استفاده در ورزش ژیمناستیک باید به‌صورت دقیق و مطلوب ثابت شده و مهار شده باشند، تا ورزشکاران ژیمناست هنگام انجام حرکات خطری نکنند. این ثبات‌سازی معمولاً با استفاده از کابل و پیچ‌های حلقه‌ای فولادی انجام می‌شود. همچنین، تمام قسمت‌هایی که ممکن است در تماس با ورزشکار باشند، باید کاملاً محافظت شده و پوشش داده شده باشند.

در مرحله مردانه ژیمناستیک، ورزشکاران معمولاً پیراهن ورزشی را پوشیده و در قسمت‌هایی مانند خرک حلقه، پارالل، و بارفیکس از شلوار ورزشی بلند و سفید به همراه کفش‌های ژیمناستیک یا جوراب استفاده می‌کنند. در حرکات زمینی نیز می‌توانند از همین پوشاک و یا شورت ورزشی و بدون استفاده از کفش استفاده کنند.

در مرحله زنانه ژیمناستیک، ورزشکاران معمولاً مایو ژیمناستیکی مخصوص خود را پوشیده و اجازه استفاده از تنسوپلاست را دارند، اما از باندپیچی استفاده نمی‌کنند. پوشیدن کفش و جوراب ژیمناستیک برای خانم‌ها اختیاری است و بستگی به ترجیحات شخصی دارد.

خلاصه

در پایان آنیل باید بگوییم که ورزش ژیمناستیک به عنوان یک هنر زیبا و پرفراز و نشیب، تلاش و تحول انسان در مسیر بهبود فیزیکی، استقامت، و آرامش روانی را نمایان می‌کند. این ورزش با تاریخی طولانی و افتخارآمیز، همچنان به عنوان یکی از علایق و انتخاب‌های مهم در دنیای ورزشی و هنری ادامه دارد.

مطالب مرتبط

باشگاه ژیمناستیک کودکان در مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *